Kymsotessa pilotoidaan mielenterveys- ja päihdepalveluiden digihoitopolkua

Tiedote

Kymsotessa pilotoidaan uutta verkossa toimivaa mielenterveys- ja päihdepalvelujen asiakasohjausta.

Mukana pilotissa ovat sekä Kotkan että Kouvolan mielenterveys- ja päihdepalvelut kahdesta yksiköstä. Kymsotessa on käynnissä asiointialustan kokeilu, jonka tavoitteena on tuottaa tulevaisuuden asiointialusta koko kuntayhtymän käyttöön.

Ensimmäisessä pilotissa kokeillaan uutta toimintamallia, testataan asiointipalvelun käytettävyyttä sekä kerätään kokemuksia asiakkailta ja ammattilaisilta. Pilotin aikana vanha ja uusi palvelu ovat käytössä rinnakkain ja asiakkaita ohjataan käyttämään uutta palvelua, jotta palvelusta saadaan käyttäjäkokemuksia.

Linkki uuteen asiointipalveluun löytyy helposti kymsote.fi:n verkkosivujen oikeasta yläkulmasta. Asiakas voi kirjautua palveluun pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella.

Kun kansalainen on ottanut asiointipalvelun käyttöön, hän voi

  • tehdä yhteydenoton mielenterveys- ja päihdepalveluihin
  • tehdä mielialan itsearvioinnin ja saada tilanteeseensa sopivan toimintasuosituksen
  • saada ohjauksen masennuksen omahoito-ohjelmaan, mikäli se sopii tilanteeseen
  • katsoa ja muokata yhteystietoja
  • tarkastella ajanvarauksia (linkki tunnistautuneena eAsioinnin ajanvaraukseen)
  • saada herätteen ammattilaisen lähettämästä viestistä.

Kymsoten asiakasohjaustiimi näkee asiakkailta tulleet yhteydenotot ja niihin liittyvät esitiedot. Ammattilainen ottaa asiakkaaseen yhteyttä puhelimitse tai viestillä.

– Asiakas kirjautuu ohjelmaan ja lähettää sen kautta viestin, jonka asiakasneuvonnan työntekijänä näen. Viestin voi lähettää vaikka yöllä yhden aikaan. Aamulla vastaan asiakkaan viestiin, jolloin hän saa valintansa mukaan tekstiviestillä tai sähköpostilla viestin, jossa kerrotaan, että hänelle on vastattu ja kehotetaan kirjautumaan ohjelmaan, jotta näkee vastauksen, kertoo pilotissa mukana oleva sairaanhoitaja Katja Hietamies Kymsotesta.

Kymsotessa uusi asiointipalvelu on tarkoitus ottaa käyttöön vaiheittain vuonna 2021. Asiointipalvelusta tulee yksi yhteinen palvelukanava terveys- ja sosiaalipalveluihin. Käyttöönottojen edetessä palvelut informoivat omia asiakkaitaan mahdollisuudesta asioida sähköisesti uudessa asiointipalvelussa.

Jatkossa kirjauduttuaan palveluun kansalainen voi hoitaa asioitaan kätevästi myös Kanta.fi:ssä ja muissa kansallisissa palveluissa vain yhden tunnistautumisen avulla. Tämä ominaisuus on tulossa käyttöön myöhemmin.