Masentaako? Mielenterveys- ja päihdepalveluiden digihoitopolku auttaa asiakasta verkossa

Tiedote

Kymsoten kehittämät Mielenterveys- ja päihdepalveluiden uudet digihoitopolut tuovat asiakkaalle mahdollisuuden saada apua matalalla kynnyksellä ja nopeasti verkossa.

Mielenterveys- ja päihdepalvelujen digitaalinen Asiointipalvelu eli digihoitopolku on toiminut verkossa keväästä lähtien. Mielenterveys- ja päihdepalveluiden asiakasohjaustiimi näkee asiakkailta tulleet yhteydenotot ja niihin liittyvät esitiedot. Ammattilainen ottaa asiakkaaseen sitten yhteyttä puhelimitse tai viestillä.

Palvelussa on ollut jo yhteensä yli 373 käyttäjää, eli keskimäärin 62 käyttäjää kuukaudessa. Syyskuun loppupuolelle mennessä oli tehty 66 itsearviota, joista suuri osa päätyi itsehoito-ohjelmaan.

Digitaalisten palveluiden tavoitteena on matalan kynnyksen mielenterveys- ja päihdepalveluiden kehittäminen, varhaisen tuen parempi saavutettavuus ja palveluiden vieminen asiakkaan luokse verkossa, 24/7.  

– Digitaalisten verkkopalvelujen avulla on haluttu kehittää kevyempiä palvelumuotoja ja madaltaa asiakkaan kynnystä hakea apua verkossa, jo ennen kuin palveluntarve tai ongelma kasvaa suureksi, sanoo palvelupäällikkö Heli Kainulainen Kymsotesta.

Asiakas sai avun helposti ja nopeasti

Mielenterveyspalveluiden digihoitopolkua käyttänyt nainen (29v.) kertoo, että oli saanut apua verkon kautta helposti ja nopeasti. Hän oli löytänyt palvelun Kouvolan kunnallisen psykologin sivun kautta, Googlen avulla. Naisen mielestä asiointipalvelu oli helppokäyttöinen, ja hyvänä puolena hän piti sitä, että voi suoraan tehdä testit netissä ja saada nopean vastauksen jatkon tarpeelle. Hänestä oli myös helpompi sähköisesti lähestyä asiaa kuin soittaa jonnekin ja alkaa kertomaan asiaansa puhelimessa.

Myös Kymsoten chatbot-palvelu ohjaa tarvittaessa kirjautumaan Asiointipalveluun mielialaan liittyvissä kysymyksissä. Asiakas voi kirjautua palveluun pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella.

Linkki uuteen asiointipalveluun löytyy kymsote.fi:n verkkosivujen oikeasta yläkulmasta kohdasta Kirjaudu Asiointipalveluun.

Alkoholinkäytön digihoitopolku auttaa, jos oma tai läheisen juominen mietityttää

Asiointipalvelusta pääsee myös Alkoholinkäytön itsearvioinnin ja itsehoidon digihoitopolulle, joka julkaistiin syyskuun alkupuolella. Polulla asiakas voi halutessaan aloittaa itsehoito-ohjelman verkossa tai ottaa yhteyttä ammattilaiseen. 

Päihdepolku on myös osa Kymsoten päihteiden puheeksioton mallia, ja ammattilainen voi ohjata asiakasta pohtimaan omaa alkoholinkäyttöä myös verkossa vastaanotolla tapahtuneen puheeksioton jälkeen.

Asiointipalvelun ja digihoitopolkujen kokeilu on laajentumassa loppuvuoden aikana myös uusille asiakasryhmille.  

Kymsotessa nyt käyttöönotetut Digihoitopolut ja -palvelut ovat herättäneet kiinnostusta myös muualla Suomessa tulevilla hyvinvointialueilla. Kymsoten ammattilaiset ovat käyneet esittelemässä palveluita jo mm. Pirkanmaalla, Keski-Suomessa ja THL:ssä.

Asiointipalvelussa asiakas voi

  • tehdä yhteydenoton mielenterveys- tai päihdepalveluihin
  • tehdä mielialan tai alkoholinkäytön itsearvioinnin ja saada tilanteeseen sopivan toimintasuosituksen
  • saada ohjauksen itsehoito-ohjelmaan, mikäli se sopii tilanteeseen
  • katsoa ja muokata yhteystietoja, sekä viestiä ammattilaisen kanssa
  • tarkastella ajanvarauksia (linkki tunnistautuneena eAsioinnin ajanvaraukseen)
  • saada herätteen ammattilaisen lähettämästä viestistä.​​​​​​​